ביום בהיר אחד קמתם והחלטתם שזהו! הגיע הזמן לצאת לדרך חדשה ולהקים עסק משלכם.
להלן כמה צעדים הכרחיים להקמת העסק ולניהולו.
1. בחירת רעיון עסקי - הגדירו לעצמכם בצורה ברורה מהו השירות או המוצר שיהווה את הבסיס לפעילות העסק החדש - האם זהו שירות או מוצר חדשניים או שמא אתם נכנסים לעולם תחרותי? מהו הענף בו העסק שלכם עתיד לפעול? מי המתחרים שלכם? לימדו את הענף והמתחרים.
2. ערך מוסף ויתרון יחסי - שאלו את עצמכם האם העסק שלכם יביא עימו חידוש שלא היה קיים עד כה, מהו הערך המוסף אותו הנכם מציעים לקהל היעד, האם יתכן מצב בו לעסק שלכם יהיה יתרון יחסי על פני המתחרים, ואולי, מטרתכם הינה להגביר את התחרותיות הקיימת בענף בו תפעלו?
3. הגדרת קהל היעד - הצלחתו של כל עסק תלויה בהיתכנות ההכנסות. גם התכנון המושלם והפרטני ביותר לא יוכל להביא את ההצלחה הרצויה ללא הכנסות בפועל. לכן, עליכם להגדיר את קהל היעד אשר יניב את ההכנסות הצפויות. תנו למחשבות לנדוד לכל הכיוונים האפשריים ונסו לכוון לקהל רחב ככל שניתן.
4. סקרי שוק והיתכנות עסקית - נסו ללמוד כמה שיותר על הענף אותו הגדרתם בשלב בחירת הרעיון העסקי ורכזו מידע על המתחרים עד כמה שניתן. יתכן שתגלו כי המתחרים אינם נותנים מענה מספיק לדרישות הקהל ואתם תוכלו להוות מעין מוצר או שירות משלימים. אם מתאפשר הדבר, רצוי לבצע סקרי שוק אשר עשויים לתת תמונה רחבה על היתכנות העסק אותו אתם מקימים, האם קיים ביקוש או שמא השוק רווי דיו.
5. תכנית עסקית: יעדי הכנסות - כתיבת התכנית העסקית מהווה את אבן הדרך המעשית הראשונה לאחר שסיימתם את שלבי התיאוריה. עליכם להקדיש מחשבה מעמיקה תוך ירידה לפרטי פרטים ופילוח הפעילות למספר רב ככל האפשר של סעיפים. התכנית העסקית תהווה עבורכם את "התנ"ך העסקי" שלכם. היא משמשת כבסיס להתחלת הפעילות וכן לבחינתה ככל שהעסק ילך ויתפתח. במסגרת זו, הציבו לעצמכם יעד הכנסות (יומי / שבועי / חודשי) תוך פילוחן על פי פרמטרים שונים: סוג המוצר, תימחור שונה לכל מוצר לפי עלות או לפי קהל יעד, וכדומה. מומלץ להכין לפחות 2 תכניות, האחת תהיה יותר אופטימית ותציב יעדים גבוהים ומאתגרים, והשניה תהיה ריאלית יותר ותציב יעדים נמוכים מהראשונה.
6. תכנית עסקית: תקציב הוצאות - בדומה ליעדי ההכנסות, קבעו לעצמכם תקציב הוצאות מפורט ככל שניתן. חשבו על כל ההוצאות האפשריות שעשויות להיקרות בדרככם, גם כאלו שהסבירות שיקרו נמוכה ביותר. אל תשכחו להוסיף הוצאות שונות שלא חשבתם עליהן. אם תתאימו את תקופת יעדי ההכנסות לתקציב ההוצאות - תגלו את הריווחיות הצפויה בכל תקופה.
7. שיווק - לאחר שהגדרתם את קהל היעד אליו העסק מכוון, רישמו לפניכם את כל אמצעי השיווק הקיימים ובחרו מתוכם את אלו אשר נראים לכם כמתאימים ביותר, למשל דיוור ישיר, פרסום בתקשורת ובעיתונות, פליירים ועוד. אם שכחתם להגדיר את תקציב השיווק, זה הזמן לחזור לתכנית העסקית ולהקצות תקציב מהותי לפעילות השיווק - שכן היא זו שבסופו של דבר תניב את ההכנסות הצפויות.
8. תזרים מזומנים - הצלחתו או חלילה כישלונו של כל עסק תלויה לחלוטין בתזרים המזומנים. מכיוון שהתנהלותו הפיננסית של העסק היא במסגרת חשבון בנק, תכנון נכון של התזרים יאפשר לכם להבין האם צפוי חוסר במזומנים ועל פני איזו תקופה. מכאן תוכלו להסיק מהו ההון הראשוני אותו תידרשו להשקיע על מנת שהעסק יחל את פעילותו, ולחילופין – מהו האשראי הבנקאי אותו תבקשו על מנת לכסות על גרעון זה. התנהלות על פי התזרים המתוכנן, תסייע רבות בניהול חשבון הבנק ללא חריגות מהמסגרת שנקבעה לכם. במידה שאתם צופים כי עלולה להיווצר חריגה בחשבון הבנק, תוכלו לדעת זאת מראש ולפנות לבנק מבעוד מועד על מנת ליידע אותו ולבקש את עזרתו בגישור על הפער הצפוי.
9. בדיקת ביצוע מול תקציב - בשעה טובה יצאתם לדרך והעסק החל את פעילותו. אך האם הציפיות אכן מגשימות את עצמן? כדי לענות על שאלה זו עליכם לבצע מעקב שוטף והשוואה של יעדי ההכנסות להכנסות בפועל עבור התקופה שהגדרתם, ובאותו אופן לבחון האם עמדתם בתקציב ההוצאות שהצבתם לעצמכם ואם נצלתם פחות או חרגתם ממנו.
10. הסקת מסקנות להמשך - כפועל יוצא מהניתוח שבצעתם, כאן המקום להסיק מסקנות להמשך הדרך. אם זיהיתם שיעד ההכנסות "קטן" עליכם, תוכלו להגדיל אותו ובכך תאתגרו את עצמכם להמשיך ולצעוד קדימה. אם גיליתם שחרגתם מתקציב ההוצאות, זהו באילו סעיפים מדובר ונסו להבין מדוע – האם התכנון היה שגוי, או שמא לא הקדשתם מספיק מחשבה בעת ביצוע ההוצאות בפועל.
זהו המועד לתקן ולשנות דברים, הרי כל תכנית הינה בסיס לשינויים. זיכרו: מכירת השירות או המוצר אינה המטרה כי אם האמצעי בדרך להשגת המטרה. מטרתכם בהקמת העסק היא למקסם את הרווחים. תכנון מוקדם ודקדקני הינו המפתח להצלחה.